Contentkalender 2019

Wat ga je vandaag delen met je volgers? Het maken van kwalitatieve en relevante content neemt veel tijd in beslag. Door een contentkalender te gebruiken, kun je op structurele basis content delen met je volgers. Op basis van de See-Think-Do-Care funnel van Google kies je in welke fase de klant zich bevindt en pas je daar je content op aan.

Heb je op dit moment een duidelijk overzicht van je content planning? Zorg je er voor dat de content aansluit bij je doelgroep? Vaak is dit niet het geval, daarom hebben wij een kant en klare contentkalender gemaakt die je hier uitstekend voor kunt gebruiken. De bekende feestdagen en hulpvelden zijn vooraf al ingevuld en hoef je alleen nog uit te voeren. Zo kun je de kalender zelf of in teamverband gebruiken voor het bereiken van je marketingdoel(en).

Met de contentkalender kun je het volgende inzichtelijk maken:

  • Het type content dat je wil delen;
  • De actie/boodschap die je wil delen met je doelgroep;
  • De doelen die je wilt bereiken met het delen van content;
  • In welke fase van de funnel bevindt de doelgroep zich waarop je je wil richten;
  • Via welke kanalen wil je de content delen;
  • Wat zijn belangrijke KPI’s voor de gekozen doelen;
  • Welk budget wordt er besteed aan advertenties en voor welke onderwerpen.


Aan de slag met het delen van content

Met de contentkalender van Vendic maak je een planning voor het plaatsen van content. De contentkalender is gebaseerd op de See, Think, Do, Care Funnel van Google. Dit is een pad die de consument aflegt bij de aankoop van een product. Per fase van de funnel is het van belang dat de consument, door het tonen van verschillende content, begeleid wordt naar de volgende fase.

De S-T-D-C funnel in het kort:

  • See - Bewustzijn creëren bij de klant
  • Think - Overweging van product of dienst
  • Do - Aanschaf van product of dienst
  • Care - Loyaliteit creëren bij de klant

In het tweede tabblad van de kalender wordt de Google funnel verder uitgelegd. Per fase wordt uitgelegd welke kanalen en actiepunten effectief zijn om content te creëren.

Hoe werkt het in de praktijk?

  1. 1 See fase

Je hebt een nieuw product of merk toegevoegd aan het assortiment en wil jouw klanten hiervan op de hoogte brengen. Je begint in de See fase en besluit om een blog te schrijven over het product of merk. Schrijf een duidelijke blog en leg de specificaties en of bijzonderheden van het product of merk uit. In het blog verwijs je niet naar de productpagina’s, maar schrijf je puur informerend.

  1. 2 Think fase

Afhankelijk van de frequentie waarin je content deelt plan je de 2e fase van de funnel in. Dit kan een week later zijn, maar ook een maand later. De klant is zich inmiddels bewust van het bestaan van het product of merk en heeft een nieuwe trigger nodig voor de overweging. De klant is aangekomen in de Think fase en is toe aan nieuwe content. De klant die het blog gelezen heeft, is eventueel geïnteresseerd in het product of merk. Je wilt nu dat hij het product of merk gaan bekijken in de webshop/winkel. Maak hiervoor een bericht waarin je een call-to-action verwerkt. Een CTA kan een directe link naar de webshop zijn of een kortingsbon die je in de winkel kunt inleveren.

  1. 3 Do fase

Nu de klant geïnteresseerd is geraakt, volgt de volgende stap om hem te overtuigen van een aankoop. Hierbij ben je aangekomen in fase 3, de Do fase. In deze fase is het de bedoeling dat je de klant zo weet je activeren dat hij overgaat tot een aankoop. Dit kun je doen door korting te geven of door service te bieden in de vorm van een uitgebreid advies. Door een interessante actie te verwerken in de content van de Do fase, kun je de aankoop stimuleren.

  1. 4 Care fase

Gefeliciteerd! Als de klant in deze fase is aangekomen, betekent het dat hij een aankoop heeft gedaan. Nu is het van belang om de klant vast te houden en te investeren in de klantrelatie. Zo kun je in deze fase om een review en feedback te vragen, hiermee laat je de klant weten dat zijn mening telt en je zijn feedback waardeert. Door de verzamelde data van tijdens de voorgaande fases, kun je je content gaan personaliseren. Wanneer er een product is aangeschaft waarbij een uitbreiding of herhaling mogelijk is, kun je de klant hierover informeren. Een nieuwe lijn producten of een nieuw merk kan ook interessant zijn voor de klant, wanneer je weet dat de klant eerder vergelijkbare producten of merken heeft aangeschaft. Probeer te investeren in personalisatie door relevante content te tonen die afgestemd is op de voorkeuren van de klant. Een herhalingsaankoop kost je immers minder geld dan het aantrekken van nieuwe klanten.

Tips:

  • Wanneer je gebruik maakt van advertentie kanalen zoals Google Ads of Facebook Ads, kun je de fases nog beter opvolgen. In de See fase plaats je content en verzamel je de doelgroep voor de volgende fases. De doelgroep uit de See fase kun je inzetten voor een relevante advertentie uit de Think fase. In de Do fase adverteer je nogmaals op dezelfde doelgroep met een duidelijke call-to-action. Vervolgens kun je de opgeslagen doelgroep gepersonaliseerde content laten zien in de Care fase. In de Care fase kun je denken aan het tonen van herhaalaankopen of relevante producten op basis van eerdere aankopen.
  • Gebruik niet te veel onderwerpen in dezelfde fase van de S-T-D-C funnel, maar laat ze rouleren in de diverse fases.
  • Het kan voorkomen dat je een fase overslaat of bundelt, dat is niet erg. Houd er wel rekening mee dat als je een fase overslaat, je wel de juiste volgorde aanhoudt.
  • Maak je content niet te moeilijk of te lang en houd rekening met je doelgroep. In de See fase is het soms nodig om enkele termen of onderwerpen toe te lichten. In de Do fase kun je dit overslaan, zodat je de boodschap zo kort en duidelijk mogelijk houdt.


Ja, ik wil de contentkalender

Klik hier om de contentkalender te openen. Ben je klant bij Vendic? Neem dan contact op me je accountmanager en wij zetten de contentkalender inclusief voorbeeld selecties voor je klaar. Ben je geen klant bij Vendic? Dan kun je de kalender alsnog bekijken en kopiëren voor eigen gebruik.

We wensen je veel plezier met het delen van content en hopen dat je door middel van de tips je doelen gaat behalen. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Author