Social Trends 2019

De wereld van social media is constant in ontwikkeling. In dit blog laat ik je 5 verwachte trends en ontwikkelingen zien voor 2019. Door het toepassen van deze trends breng je je social media kanalen naar een hoger level. Lees snel mee hoe je dit kunt doen.

  1. 1 Maak met social media de stap naar e-commerce

Waar je voorheen social media hebt ingezet voor branding en bereik kun je nu makkelijk de stap naar e-commerce maken. Instagram en Pinterest zijn hier de ideale kanalen voor. Het is namelijk mogelijk producten te "taggen", zo kan de consument binnen een paar klikken de aankoop voltooien na het zien van producten op social media. De optie bestaat al een lange tijd, maar is voor veel bedrijven nog onbekend terrein. Maak het je volgers juist makkelijk om producten aan te schaffen en probeer het eens uit!

  1. 2Stories inzetten als nieuwe content

Waar je al jaren gewend bent om content te plaatsen door middel van posts doet de "story" haar intrede. Door middel van het delen van een story, maak je je volgers nieuwschierig. In een story plaats je actuele content die 24 uur zichtbaar blijft, daarna verdwijnt de story. Op deze manier wordt de volger getriggerd om te kijken, voordat de content verdwenenen is. Je kunt een actie promoten of je volgers betrekken bij de dagelijkse bezigheden. Naast het plaatsen van een story kan er ook worden gekozen om te live te gaan. Met deze functie heb je direct contact met je volgers die ook live kunnen reageren. Deze livestream kan ook worden gebruikt om iets aan te kondigen of om een belangrijk moment vast te leggen. Zorg er wel voor dat je stories en de live stream gebruikt voor actuele content.

  1. 3Maak met augmented reality digitaal testen mogelijk

Augmented reality is een ander voorbeeld van de verschuiving naar e-commerce. Om de beleving van producten te verbeteren kan augmented reality worden ingezet. Met augmented reality kan de consument digitaal het product bijvoorbeeld digitaal testen, iets wat normaal in de winkel gebeurt. Met een advertentie in de timeline van de consument, kan doormiddel van de camera van het device worden getest hoe een product de consument staat. Door op deze manier content te plaatsen kun je tegelijkertijd werken aan branding en het genereren van conversies. Een post als deze zal een leuke en unieke ervaring bieden wat een positief merkimago creëert. Facebook is veel aan het testen met deze functie, als het straks beschikbaar wordt geeft dit veel mogelijkheden.

  1. 4Social media als klantenservice

Steeds vaker wordt social media gebruikt door consumenten om in contact te komen met bedrijven. Via de chatfunctie kom je makkelijk in contact met bedrijven en kost het de gebruiker weinig moeite. Zo is het in Amerika zelfs het meest gebruikte kanaal voor klant contact. Als bedrijf is het belangrijk om met je doelgroep mee te gaan en te kiezen voor breiekbaarheid via social media. Waar voorheen vaak gebruik werd gemaakt van de mail, zien we nu steeds vaker dat persoonlijke contact via de chat steeds meer de voorkeur krijgt.

  1. 5Video content is hot

Video is erg geschikt voor het delen van laagdrempelige informatie. Het kijkt makkelijk weg en trekt de aandacht van je volgers. Zo is uit onderzoek gebleken dat content met een video vijf keer zoveel engagement opleveren dan berichten zonder video. Diverse social media platformen hebben ook aangegeven, video's vaker te tonen in het algortime. Je kunt zelf kiesen welke soort video’s je wilt plaatsten. Dit kunnen branding video’s zijn, maar ook kun je een serie van video's starten om je volgers betrokken te houden. Hierbij werken korte video’s van maximaal 2 minuten het meest effectief. Hoe korter, hoe beter. Bij het maken van een video kun je kiezen om dit verticaal of horizontaal te doen. Voor mobiel werkt het beter om dit horizontaal tedoen. Kijkt je doelgroep vaak mobiel, kies dan voor horizontaal.

Wist je dat?
Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 85% van de video’s op sociale media zonder geluid wordt afgespeeld. Speel hierop in door een ondertiteling toe te voegen, zodat de belangrijkste boodschap niet verloren gaat.

Author