Adwords: Bepaal het doel en de klantfase

See-Think-Do, in welke fase ga jij adverteren?

Je bruist van de ideeën en je kunt bijna niet wachten om te beginnen. Maar voordat je aan de slag gaat, is het van belang om eerst het hoofddoel te bepalen. Wanneer je het doel gedurende het opzetten van de campagne als rode draad in de campagne(s) gebruikt, ga je merken dat je effectiever te werk kunt gaan.

Voordat je begint met het opzetten van een campagne kies je welk doel je voor ogen hebt. Stel jezelf de vraag; wat is het hoofddoel? En wat wil je precies bereiken met de campagne(s)? Wanneer je dit eenmaal hebt uitgedacht, kun je een duidelijker beeld creëren over de campagne. Als je creatieve geest eenmaal op gang is, komen er waarschijnlijk allerlei ideeën bij je op. Vraag je daarbij steeds af; Past dit nog bij het doel wat ik hebt opgesteld?

Naast het bepalen van het doel, is het van belang om je doelgroep duidelijk in kaart te brengen. Bedenk je wie je doelgroep is en welke advertenties ze van jou willen zien. Ga ook na of deze doelgroep relevant is voor het gekozen doel van de getoonde advertentie. Maak het pad die zij belopen inzichtelijk en kies de juiste fase om op in te spelen. Zo kun je doelgerichter adverteren.

Tip: Gebruik voor het gericht adverteren op doelgroepen de doelgroep targetting in Adwords. Gebruik de standaard doelgroepen zoals, website bezoekers, converters en de product bekeken lijsten. Je kunt ervoor kiezen om hierop te targetten of om hier een hoger bod voor in te stellen.

Gedurende het opzetten van een marketing campagne spiegel je de gehele strategie af aan het gekozen hoofddoel. Je kunt daarnaast verschillende subdoelen hebben. Maak het voor jezelf niet te moeilijk en kies een doel die inhaakt op je huidige strategie. Bedenk ook in welke fase je doelgroep zich bevind. Zitten zij nog in de See of Think fase? Dan is het doel om alleen conversiegericht te adverteren niet reëel. Probeer hen eerst kennis te laten maken met de webshop en/of de producten. Wanneer ze bekend zijn met de shop en/of het product, kun je met de advertenties aanwezig zijn in de Do fase.

Tip: Maak gebruik van de tools die Google aanbiedt om meer over je doelgroep en hun interesses te weten te komen. Met Google trends kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar de huidige trends en er achter komen wanneer een product of onderwerp populair is.

Google Correlate geeft je informatie over een zoekopdracht. Er worden zoekwoorden getoond die een link hebben met het ingegeven zoekwoord. Daarnaast zie je ook wanneer er op dit zoekwoord gezocht wordt. Zo kun je op het juiste moment aanwezig zijn met je advertentie.