Black Friday; Bring it on!

Black Friday Vergeten? Lees dan verder

Het duurt niet lang meer voordat de kortingen je om de oren vliegen tijdens het Black Friday – Cyber weekend. Black Friday wordt ieder jaar populairder onder de consument. Alles draait die dag om het scoren van de beste deals! Heb je nog geen voorbereidingen getroffen? Dan begint de tijd nu wel te dringen. Black Friday is niet meer hetzelfde als de voorgaande jaren, het is een mega hype geworden die het hele weekend tot van Black Friday tot en met Cyber Monday duurt. Met de onderstaande 5 stappen helpen we je op weg.

Black Friday; Be prepared

Het duurt niet lang meer voordat de kortingen je om de oren vliegen tijdens het Black Friday – Cyber weekend. Black Friday wordt ieder jaar populaider onder de consument. Alles draait die dag om het scoren van de beste deals!

Heb je nog geen voorbereidingen getroffen? Dan begint de tijd nu wel te dringen. Met de onderstaande 5 stappen en tips helpen we je op weg.

  1. 1 Analyseer de resultaten van vorig jaar

Analyseer de Black Friday – Cyber Weekend acties van vorig jaar. Hoe hebben je campagnes en acties toen gelopen? Neem de feedback van vorig jaar mee en zet het om naar actiepunten. Bepaal welke acties je dit jaar weer kunt gebruiken en wat de verberpunten zijn.

Tip 1: Vond je het lastig om de acties van vorig jaar terug te vinden? Maak dan gebruik van annotaties in Google Analytics. Dit zijn kleine geheugensteuntjes waardoor je relevante informatie aan een periode kunt koppelen in Analytics.

Tip 2: Maak gebruik van UTM codes. Ideaal voor het tracken van een online actie. Via de URL Builder van Google vul je de gegevens van de campagne in, Google doet vervolgens de rest.

Bijvoorbeeld: www.vendic.nl?utmsource=Vendic&utmmedium=blog&utm_campaign=BlackFriday-17. Kopieer en gebruik de URL van Google. Analytics meet nu automatisch al het verkeer van deze link en zet de resultaten in Analytics onder het kopje campagnes neer. Het enige wat je hierna nog hoeft te doen is de campagne via Google Analytics op te zoeken en de resultaten te analyseren.

  1. 2 Stem relevante acties af
Nadat je de resultaten hebt geanalyseerd weet je ook welke acties het beste aanslaan bij de doelgroep. Maak hier gebruik van door soortgelijke acties opnieuw in te zetten. Beslis daarnaast of je alleen tijdens Black Friday acties laat lopen of het hele cyber weekend. We adviseren om de acties tot en met Cyber Monday te laten lopen, omdat dit betere resultaten oplevert.

Tip: Maak het voor de bezoeker aantrekkelijk om vaker terug te komen tijdens de 4 actie dagen. Dit kun je doen door iedere dag een nieuwe deal online te zetten of door acties te houden tijdens bepaalde tijden op de dag.

  1. 3 Kies de juiste marketingkanalen

Nu je de acties hebt bepaald, is het tijd om te bepalen hoe je deze acties gaat communiceren. Inventariseer welke kanalen je kunt gebruiken en stem deze af op elkaar. Als je een nieuwsbrief stuurt, zorg er dan ook voor dat de actie terug komt op de website en in je social media kanalen. Hoe vaker de klant het tegenkomt hoe groter de kans is dat zij overgaat tot een aankoop.

Tip: Bekijk de mogelijkheden van affiliates en forums. Affiliate platforms zijn tijdens Black Friday erg populair en bieden een uitgelezen kans om een brede doelgroep te bereiken. Ook zijn forums tijdens deze periode zeer interessant, zo worden er door forumleden lijsten verzameld van webshops met acties. Daar wil je natuurlijk ook tussen staan.

  1. 4 Plan ruim van te voren in

Je weet nu welke acties je wilt houden en via welke marketingkanalen je dit gaat inzetten. Dan is het nu tijd om de acties voor te bereiden. Maak alle teksten en banners van te voren en plan deze in. Via Facebook kun je berichten inplannen of als concept opslaan. Facebook advertenties en Adwords advertenties kunnen ook van te voren al worden ingesteld. Ideaal toch?

Tip: Vergeet niet hoe druk het kan zijn tijdens Black Friday. Wees voorbereid door bijvoorbeeld langer open te blijven en voldoende personeel beschikbaar te hebben om de pakketten op tijd te kunnen versturen en vragen te beantwoorden.

  1. 5 Creëer awareness in de aanloop naar het Cyber weekend
Nu je alles al hebt ingepland en voorbereid, heb je tijd over om de bezoekers in de aanloop naar het Cyber weekend warm te maken. Niet voor niets zien we in Google Shopping ruim twee maanden van te voren al een stijging in de zoekopdrachten. De consument is nieuwschierig. Welke shops doen er mee? Wat zijn de deals?

Tip: Maak gebruik van deze nieuwsgierigheid door interactie te creëren! Plaats vooraankondigingen, geef een sneak preview van de acties en laat de consument mee beslissen in de deals.

Nu ben je klaar om achterover te leunen en zelf op zoek te gaan naar de koopjes die jij tijdens Black Friday wilt scoren! Succes.