De waarde van een Marketingkalender

De "How To" van een Marketingkalender

Heb jij jouw Marketing Kalender al compleet? Je weet dat het waardevol is om jouw onderneming te promoten, maar hoe maak je dit overzichtelijk? Een marketing kalender gaat jou hierbij helpen!

Is jouw Marketing Kalender al gereed? Je weet dat het waardevol is om jouw onderneming te promoten, maar hoe maak je dit overzichtelijk? Een marketing kalender gaat jou hierbij helpen!

Wat is een marketing kalender en waarom is het belangrijk?

Een marketing kalender is precies hoe het klinkt: Een overkoepelend plan voor al jouw marketing activiteiten op maandelijkse basis voor het gehele jaar.

Met de marketingkalender maak jij jouw gehele jaar in één oogopslag overzichtelijk. Zo kun je van maand tot maand alle promoties en marketing acties vooruit plannen. Hoe meer jij over jouw bedrijf promoot, hoe waarschijnlijker het is dat mensen nieuwsgierig worden en overgaan tot een aankoop.

Waarom is dit handig?

Een vaste en stroom van promoties/marketing acties zorgt voor duidelijkheid en rust. Je weet wat er de komende maanden gaat komen zodat je niet meer voor verassingen komt te staan. Daarnaast kun jij vooruit plannen en heb je genoeg tijd om budget en overige middelen klaar te zetten. Je weet namelijk al wanneer je iets moet inkopen of laten uitwerken.

Wat zet je in de marketingkalender?

Bepaal eerst een overall marketing strategieën voordat je begint met het invullen van de marketingkalender. Factoren om te overwegen zijn:

  • Wat is het geschatte marketing budget? Weet wat je uit kunt geven voor het gehele jaar.

  • Hoe vaak wil jij je bedrijf promoten? Bepaal hoe vaak je wilt promoten op basis van jouw resources. Je kunt dit bijvoorbeeld meter per dag, per week of per maand.

  • Wanneer piekt de vraag naar jouw product/dienst? Bepaal wanneer de vraag zal toe of afnemen gedurende het jaar en speel hierop in in de kalender.

  • Wie is jouw doelgroep? Heb goed voor ogen wie je doelgroep is en denk vanuit je doelgroep bij het creëren van marketing acties/promoties.

  • Via welke kanalen bereik jij je doelgroep? Denk hierbij aan Facebook, Twitter, E-mail en Google Adwords en voeg dit toe aan de kalender.

  • Zijn er feestdagen, themadagen of beurzen die relevant zijn voor jouw onderneming en de doelgroep die je wil bereiken? Door dit van te voren vast te stellen kun je bepalen welke momenten in het jaar belangrijk zijn om op in te spelen.

Aan de slag met de marketingkalender

Ga aan de slag om de marketingkalender in te vullen. Begin eerst per week en vul per week vaste acties of uitingen in. Vul alle feestdagen en actieperiodes waarvan je weet dat je hier iets mee gaat doen. Ga daarna in overleg verder met het invullen van de kalender. Werk je in een team? Maak de kalender dan in Google Drive, zodat jullie er tegelijkertijd in kunnen en eventueel agenda items kunnen toevoegen.

Tip: Maak gebruik van online tools zoals Google Trends, Keyword planner & Google Analytics om de kalender in te vullen. Gebruik voor themadagen de Issue kalender. Met deze tools kun jij data opzoeken/bijhouden waardoor je de resultaten uit het heden en het verleden kunt analyseren. Dit zorgt ervoor dat jij beter gaat sturen in jouw Marketing acties.