Gebruik de Zoekfunctie voor een conversie boost

De basisvoorwaarden voor jouw webshop

Een van de belangrijkste elementen van een webshop zijn de navigatie, filters en zoekfuncties. Dit is de basis om producten vindbaar te maken en producten aan te bieden. Erg belangrijk dus voor de conversie en user experience. Een van de grootste irritaties onder webshop bezoekers is het niet kunnen vinden van producten. Met Vendic Elements ben je verzekerd van een optimale werking van de navigatie en zoekfunctie door het gebruik van Elastic Suite. Elastic Suite is gebaseerd op de search engine Elastic Search met als belangrijke toevoeging technische verbeteringen op de native Magento search. Zo blijft de techniek dicht bij Magento, maar is de functie gefocust op conversie optimalisatie. Elastic Suite is volledig configureerbaar, zodat jij de beste resultaten kunt behalen en je het jouw bezoekers zo makkelijk en comfortabel mogelijk kunt maken. In dit artikel zoomen we in op de zoekfunctie en hoe dit bijdraagt aan je conversie.

Zoekfunctie

De zoekfunctie is een onderdeel die veel gebruikt wordt en voor een groot deel bijdraagt aan je omzet. Zo gebruikt 70% van de bezoekers de zoekfunctie en zien we bij een deel van onze klanten dat wanneer de zoekfunctie gebruikt wordt het conversie percentage hoger is. Extra belangrijk dus om de zoekfunctie optimaal in te stellen.

Functie: Products, Categories & Attributes autocomplete

Smile Elastic maakt het mogelijk om tijdens het typen direct zoekresultaten te tonen. Dit kan worden ingesteld door producten, categorieën en attributen te tonen. Vanuit het zoekvenster kan de bezoeker direct zijn relevante zoekresultaat aanklikken. Ook ziet de gebruiker tijdens het typen voorstellen ontstaan, waardoor resultaten sneller getoond worden dan in de traditionele zoekfunctie van Magento

enhanced autocomplete

Het is zelfs mogelijk om de volgorde van producten van zoektermen te bepalen. Elastic Suite is geïntegreerd met de zoektermen rapportage van Magento, waardoor je de producten bij zoektermen op volgorde kunt zetten of uit kunt sluiten. Zo heb jij invloed op de resultaten en kun je relevante producten bij bepaalde zoektermen zelf beheren.

term-merchandiser

Functie: Search optimizers

Met zoek boosters kun je zoekresultaten beïnvloeden. Je kunt op basis van enkele regels bepalen welke producten geboost moeten worden en daardoor vaker getoond worden. Daarbij kun je zelf aangeven of dit geldt voor de Search, Search autocomplete of de Categorien. Dit werkt ook andersom als je wilt dat enkele producten minder vaak getoond worden. Met het boost percentage bepaal je zelf hoeveel invloed dit heeft.

Enkele search boost voorbeelden:

  • Boost nieuwe producten
  • Boost producten met korting
  • Verminder de positie van producten die niet op voorraad zijn
  • Verminder de positie van producten zonder afbeelding
  • Boost producten uit een bepaalde categorie
  • Boost producten van bepaalde merken
  • Boost een specifieke lijst van producten

search optimizers

Met de preview functie kun je zien welke producten voldoen aan jouw regel en geboost zullen worden.

Functie: Synoniemen en zoek relevantie

De meest gebruikte functie bij zoekmachine optimalisatie is het beheer van synoniemen. Er zijn vaak diverse zoekwoorden mogelijk voor een product. Denk aan Women - Woman, TV - Televisie of bijvoorbeeld Haarspray - Haarlak. Om de juiste resultaten te tonen kun je synoniemen invullen.

Met de functie Uitgebreide synoniemen kun je het nog makkelijk maken. Je vult hierbij in welke woorden synoniem zijn voor elkaar en de functie zorgt ervoor dat elk product die hieraan voldoet als synoniem wordt gezien. Bijvoorbeeld de synoniemen Sport - Fitness,gym,running

expansions

Functie: Analytics dashboard

Het analytics dashboard is een waardevolle functie die ervoor zorgt dat je nog meer relevantere resultaten kunt gaan tonen. Je krijgt inzicht in waar bezoekers naar op zoek zijn en waar vraag naar is.

Enkele functies uit het dashboard zijn:

  • Populaire zoektermen
  • Conversion rate per zoekterm
  • Spellingscheck zoektermen, handig voor je synoniemen lijst
  • 0 resultaten zoektermen: handig om te redirecten of toe te voegen aan je assortiment
  • Conversieratio met gebruik van zoekfunctie en zonder

search-analytics

Deze inzichten kun je gebruiken om je zoekresultaten nog relevanten te maken voor de klant. Zo verhoog je de conversie en user experience van jouw webshop. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Elastic Suite, of wil je dat we een blik werpen op de zoekfunctie van jouw webshop? Neem dan contact met ons op.

contact