Interview met ex-stagiar Thomas

Hoe ziet jouw dag eruit?

“In de ochtend kom ik aan en zet ik Harvest aan, open ik Jira en Zendesk. Kijk ik of er nog open tickets zijn en of ik die kan oppakken of toewijzen. Daarna kijk in Jira welke taken openstaan en wat ik gepland had om te doen. Dan ga ik inschatten wat ik die dag wil gaan doen en dan ga ik daarme aan de slag. Dat is hoe mijn dag begint. Tot aan de daily standup, dan nemen we door wat je gedaan hebt en vervolgens wat je in de middag ga doen. Meestal is dat wel in het verlengde met de taak waarmee ik s’ochtend bezig ben geweest. Zo ziet de dag er eigenlijk uit.”

  • Hoe ben je bij Vendic gekomen en hoe heb je de eerste weken ervaren?

“Eigenlijk wist ik al van te voren dat ik iets met marketing wou, het liefst online marketing. Omdat ik zelf ook al bezig ben geweest met een eigen website en Google analytics, alleen wist ik er niet veel van af. Ik vond het wel interessant wat je ermee kon. Toen kwam ik Vendic tegen via Stageplaza. Wat mij aantrok is dat het een klein team was, dat ik het idee heb dat je wat meer aandacht krijgt dan bij een groter bedrijf.”

“Ik was het gelukkig al wel wat gewend om te werken, in de zomer werkte ik 32 uur per week. In de winkel sta je ook nog de hele dag, dus eigenlijk vond ik het hier wel relaxter. Het was vooral erg leuk, zeker omdat het een klein team is, je loopt bij iedereen naar binnen. Ik vond het vooral interessant dat je alles kan leren. Als je weet wat je moet doen en je hebt de kennis, dan is het wel leuker.”

  • Hoe ziet een dag bij Vendic eruit voor jou en wat heb je mogen doen?

“In de ochtend kom ik aan en zet ik Harvest aan, open ik Jira en Zendesk. Kijk ik of er nog open tickets zijn en of ik die kan oppakken of toewijzen. Daarna kijk in Jira welke taken openstaan en wat ik gepland had om te doen. Dan ga ik inschatten wat ik die dag wil gaan doen en dan ga ik daarme aan de slag. Dat is hoe mijn dag begint. Tot aan de daily standup, dan nemen we door wat je gedaan hebt en vervolgens wat je in de middag ga doen. Meestal is dat wel in het verlengde met de taak waarmee ik s’ochtend bezig ben geweest. Zo ziet de dag er eigenlijk uit.”

“Voornamelijk heb ik bij Adwords accounts gecontroleerd of er bijzonderheden waren en heb ik gekeken waar dit vandaag komt. Ik heb rapporten gemaakt per klant, de klant gebeld over de resultaten en wat er beter kan en dat dan weer meegnomen naar de volgende Jira sprint. Met Analytics ben ik ook een beetje bezig geweest.“

“Ik kijk per week naar mijn planning, de ene moment is het wat drukker dan de andere. Ik heb wel mijn eigen indeling. Tussendoor als ik dingen tegenkom, bepaalde instelling in Adwords dan zoek ik hier meer infomatie over of als er wat interessants gedeeld wordt in het marketing Slack kanaal, dan lees ik dit door. Samen met Tom heb ik gekeken of we automatische biedregeles kunnen instellen in Adwords. We zijn daarmee bezig om te kijken hoe we dit aankunnen pakken.”

  • Wat zou je meegeven als advies aan een volgende stagiar(e)?

“Ik zou de stage zeker aanraden, zelf heb ik het heel erg naar mijn zin gehad. Het werken met Adwords en Analytics, eigenlijk leer je dat op school niet echt. Zeker niet in de praktijk, als je iets het idee hebt dat het je wel leuk lijkt in die richting, dan zou ik het 100% adviseren om hier stage te lopen.”

“Je moet wel redelijk zelfstandig zijn vind ik, je moet niet de hele dag alles aan iedereen gaan vragen. Je moet wel een beetje zelfstandig kunnen zijn en achter de computer kunnen zitten. Wat ik meegekregen heb is dat je iets zelf eerst op kunt zoeken. Het is niet dat je alles zelf moet doen, maar je krijgt de vrijheid om zelf iets uit te zoeken. Dat vind ik wel heel fijn, ik weet ook dat als ik vragen heb dat ik bij iedereen het kantoor binnen kan lopen. Dat is nooit een probleem.”

  • Waar ben je tijdens de stage achtegekomen?

“Dat ik het heel interessant vind en dat wel de hele dag een kantoorbaan kan hebben, wel een beetje dynamisch. Marketing vind ik heel interessant wel in combinatie met een Magento. Bij marketing kun je het zo neerzetten dat er al zoveel mogelijk voor je gedaan wordt, dat je alleen nog hoeft bij te sturen. Met tools ervoor te zorgen dat je een goed inzicht krijgt, zodat je een goed advies kunt geven aan klanten. Deze stage heeft meer bevestigd dat ik dit wel leuk vind.”

  • Waar ben je het meest trots op?

“Dat ik het voor elkaar heb gekregen dat de conversiemeting het doet bij een klant. Ik kreeg het eerst maar niet voor elkaar, uiteindelijk is het gelukt. Daarnaast heb ik nog heel veel campagnes opgezet met verschillende advertentiegroepen om dit beter te kunnen meter per product. Zo maak ik het iets inzichterlijker voor deze klant.”

  • Waar heb je tijdens je stageperiode het hardst om moeten lachen?

“Eigenlijk heb ik dat elke dag wel gehad, vooral de vrijdagmiddag dan zetten we voor de vrijmibo een muziekje op, ‘4x duurder’. Zo begint de borrelmiddag, als dat op komt gaan we een beetje gek doen, maar het blijft wel binnen ons kantoor.”

Thomas Mulder - Small Business Retail Management, Saxion Zwolle