MagentoLive 2018: wij waren erbij!

Alle hoogtepunten op een rij

Wij zijn gek op nieuwe ideeën en inspiratie. Estera en Rick vlogen daarom op 8, 9 en 10 oktober naar Barcelona voor MagentoLive 2018. Ben jij benieuwd naar hun ervaringen?

Twee dagen lang lieten Rick en Estera zich inspireren tijdens MagentoLive 2018 in Barcelona. Ze hebben ontzettend veel gezien en geleerd: Magento 2.3, het einde van Magento 1, Google Pay en nog veel meer. Tijd om de hoogtepunten op een rij te zetten.

magento live algemeen 2

Nieuwe versie: Magento 2.3

Een onderwerp dat veel naar voren kwam tijdens MagentoLive was de aankomende Magento 2.3 release. Erg interessant, want welke mogelijkheden en verbeterpunten brengt deze release met zich mee? Een heleboel! De belangrijkste punten lees je hieronder:

  1. 1Progressive Web Apps (PWA)


Zoals je eerder kon lezen wordt PWA gezien als de toekomst. Ben je benieuwd naar de voordelen of wat het inhoudt? Lees dan zeker even ons blog hierover. Tijdens MagentoLive was PWA dan ook een hot topic. Naast de talks over PWA is Magento bezig met een integratie voor PWA. In Magento 2.3.x wordt het mogelijk dit te integreren.

pwa 2

  1. 2Koppelingen met externe kanalen


In Magento 2.3 worden koppelingen gemaakt om via kanalen als Facebook, Instagram, Google Ads, Amazon Sales en Ebay (nieuwe) klanten beter te bereiken. In de updates die daarna volgen worden er nog veel meer kanalen toegevoegd, hierdoor ben je minder afhankelijk van modules.

channel5

  1. 3Integratie met Adobe Experience Cloud


Adobe heeft Magento overgenomen. In de nieuwste versie van Magento Commerce is het daarom mogelijk Adobe Experience Cloud te integreren. Handig, want zo kun je snel visuele content aan een pagina toevoegen. Voor open source is dit momenteel nog niet beschikbaar.

adobemagentogoed

  1. 4GraphQL


In Magento 2.3 wordt GraphQL ondersteuning mogelijk gemaakt. Graphql maakt het mogelijk om informatie vanuit Magento op te vragen in precies het benodigde formaat. Dit maakt het ontwikkelen van bijvoorbeeld headless sites makkelijker. Het verschil tussen een API en GraphQL leggen we uit volgens het hamburger principe. Bij een API call vraag je de gehele hamburger op met alle ingrediënten, met GraphQL kun je een eigen samengestelde hamburger opvragen of juist alleen een blaadje sla. De toekomstige ondersteuning in Magento biedt dan ook vele voordelen voor PWA.

Zo geeft Magento aan dat er GraphQL ondersteuning komt in de checkout en voor de betalingen. Daarnaast gaat Magento zich richten op het verbeteren van de GraphQL performance door caching mogelijk te maken.

  1. 5API


De API wordt weer flink verbeterd met de bulk API en de asynchronous web API. Met de bulk API kunnen we meerdere requests tegelijk sturen en met de asynchronous web API hoeven we niet meer te wachten tot een call is afgerond, maar kunnen we meerdere calls tegelijk maken.

Naar verwachting is Magento 2.3 begin 2019 volledig beschikbaar. Heb je nog vragen hierover? Dan beantwoorden wij deze natuurlijk graag.


Het einde van Magento 1

Magento 2 is inmiddels al een lange tijd beschikbaar, daarom heeft Magento aangekondigd om in juni 2020 te stoppen met de support van versie 1.x. Heb je een Magento 1 webshop? Dan blijft deze gewoon draaien. De shop is alleen niet meer veilig, omdat er geen (veiligheids-)updates worden uitgebracht. Wij raden daarom aan over te stappen naar Magento 2 en de mogelijkheden voor PWA te bekijken.


Adobe & Magento

Magento is verkocht aan Adobe. Verrassend? Een beetje wel, want Adobe is nog niet eerder bezig geweest met e-commerce. Maar wij zien het zeker positief in. Het is bijvoorbeeld mogelijk om straks een nog betere en mooiere beleving te creëren voor klanten door integraties met Adobe pakketten. Wat dit voor open source betekent? Wij gaan ervanuit dat Magento open source blijft bestaan. Magento en Adobe hebben beide aangegeven trots te zijn op de open source community en willen dit ook behouden.

adobemagento4

Google Updates

Google was ruim vertegenwoordigd op MagentoLive. Zo is Google ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van Magento & PWA. Daarnaast werden de nieuwe features van Google uitgelicht.

  1. 1Google Pay


Google gaat Google Pay aanbieden, een betaaloplossing voor in jouw webshop. Via Google Pay kunnen klanten orders betalen. De gegevens die je in hebt gevuld in jouw Google account worden bewaard, waardoor klanten veel sneller af kunnen rekenen. Wat zijn de ervaringen? Hotel Tonight: “Customers who had Google Pay selected as their payment type were 65% more likely to complete their booking flow. Fandango: “We’ve found sustainable Google Pay growth with its share of Android App orders up 30% weeks after out promo ended.” B&H: "Since integration, 68% of Google Pay transactions were driven from new users and 24% of thes news users chose to create an account with B&H."

  1. 2Smart Shopping


Smart Shopping is inmiddels al een tijdje in gebruik, maar de nieuwe feature binnen Google Ads wordt prominent genoemd. Zo is Google ervan overtuigd dat Smart Shopping een uitkomst gaat bieden bij het managen van je campagnes en een hogere conversiepercentage op gaat leveren. Smart Shopping biedt de mogelijkheid om display en shopping advertenties in één campagne te bundelen. Waarna Google automatisch de biedingen en de plaatsingen instelt op basis van machine learning. Met de integratie in Magento wordt het straks nog makkelijker om jouw producten te koppelen aan Google.

  1. 3Google & PWA


Voor Google is het belangrijk dat sites snel laden, voor mobiel geoptimaliseerd zijn en de user experience goed is. Zo gaven zij tijdens hun talk aan dat dat de performance van Magento shops vaak achterloopt op de rest. Zie afbeelding hieronder.

googlepwa2

De perfomance van Magento is dan ook een belangrijk onderdeel voor jouw shop. Met een headless integratie kunnen de processen versneld worden. Zo is PWA mega snel en indexeert Google PWA’s uitstekend. Met het oog op de toekomst en de mobile first indexing is het niet de vraag of PWA wat voor jouw shop kan betekenen, maar wanneer je het beste in kunt stappen.

google2

Zoals Google in de slide hierboven ook aangeeft:

  • 53% verlaat na 3 seconden de webshop
  • Voor elke seconde dat de webshop blijft laden heb je 7% minder omzet
  • 79% verlaat de webshop als de performance van de site slecht is

  • Gezelligheid

    Naast veel informatie was er ook tijd voor gezelligheid. Afterparty’s, leuke gesprekken en veel lekker eten. Wij vonden MagentoLive 2018 zeer geslaagd. Met veel inspiratie gaan wij weer aan de slag!

    gezelligheid2
    adobemagento4

Author