Zero downtime deployment

Voor een webshop is het belangrijk om constant online beschikbaar te zijn. En net zo belangrijk is het onderhouden en het doorontwikkelen van de webwinkel. Maar onderhoud staat vaak gelijk aan downtime. Met downtime bedoelen we de tijd dat de webshop onbereikbaar is vanwege onderhoud. Wat weer betekent dat bezoekers de webshop niet kunnen bereiken of erger, ze kunnen hun bestelling niet afmaken en plaatsen een bestelling bij de concurrent. Bij het live zetten van nieuwe features, webshop updates of andere fixes is downtime niet te voorkomen. Maar je kunt het wel minimaliseren. Een oplossing hiervoor is ‘zero downtime deployment’, waarbij het mogelijk is om een nieuwe versie van de webshop online te zetten zonder merkbare downtime. Zo kun je bugs verhelpen, de website optimaliseren met behoud van een gebruikerservaring die je bezoeker en conversie ten goede komt.

Deployen

Wist je dat bezoekers verwachten dat een webshop binnen twee seconden geladen is? En dat 40% van de website gebruikers de website verlaat als de laadtijd langer dan drie seconden is? Stel je voor wat er gebeurt met de traffic van je webwinkel als het langer dan drie seconden onbereikbaar is…

Het deployen (lanceren) van een nieuwe versie (denk aan updates, upgrades, etc.) van Magento heeft op onze servers normaliter een downtime van +/- 4 minuten tot gevolg. Bij andere partijen kan dit soms wel oplopen tot 30 minuten. Met zero downtime deployment is er slechts een downtime van 2-4 seconden. Een bezoeker merkt hier nauwelijks iets van. De klant blijft ingelogd en kan nog steeds zijn bestelling afronden. Bijkomend voordeel: je kunt vaker deployen.

Waarom vaker deployen?

Een webshop heeft niet alleen onderhoud nodig, om bij te blijven en gevolg te geven aan de uitkomsten van je webshop analyses is het belangrijk om voortdurend webshop functionaliteiten toe te voegen of te verbeteren. Om zo een steeds completer product te ontwikkelen. Vaker deployen betekent kleinere ontwikkelingen met hogere frequentie uitrollen. Dit zorgt voor een lagere kans op risico’s (denk aan bugs of een fout tijdens deployment) en stelt je in staat om de webshop aan de lopende band te verbeteren en direct het effect ervan te meten.

Een voordeel van zero downtime deployments is de instant rollbacks. Instant rollbacks zorgen ervoor dat er binnen seconden weer een oudere versie van de shop live staat, indien nodig.

De impact van downtime

De consequenties van downtime kunnen erg variëren, dit hangt af van de grootte van je webshop, het tijdstip en de duur van de downtime. De consequenties kunnen het volgende voor jouw business betekenen:

  1. 1 Omzetverlies

Wanneer jouw webshop down is, verlies je omzet. Elke minuut telt. De klant raakt gefrustreerd, omdat hij zijn bestelling niet kan afronden, jouw werknemers kunnen hun werk niet doen en het is van belang te zorgen dat je winkel weer up & running is. Hoe langer het duurt, hoe waarschijnlijker het is dat de reputatie van je winkel er op de lange termijn onder gaat lijden.

Volgens Gartner bedraagt een downtime gemiddeld $5.600 per minuut. En omdat er veel nuances zijn in hoe ondernemingen opereren kan een downtime gemiddeld per uur tussen de $150.000 en $300.00 kosten.

  1. 2 Verlaging SEO positie

Elke webshop heeft downtime. Maar als een webshop voor een te lange periode down is, geeft het een signaal af naar Google. Die straft jouw webshop af en verlaagd jouw positie in Google. Dit betekent minder traffic en minder sales. Zorg ervoor dat je error pagina’s (de 500 series) hebt die jouw bezoekers en ook de Google crawlers laat weten dat ze op een later moment terug kunnen komen. Dit geeft wat spelingsruimte. Wij stellen standaard de 500 errorcode pagina in voor onze klant en wij prijzen onszelf gelukkig met onze servers waardoor de downtime maar enkele minuten duurt.

  1. 3 Reputatie & geloofwaardigheid in het geding

Webshop downtime zorgt niet alleen voor omzetverlies, ook de geloofwaardigheid en reputatie van je winkel komen in het geding. Wanneer je klanten de kans missen om online een aankoop te doen, doet dat afbreuk aan je geloofwaardigheid. Erger nog, ontevreden klanten wijken steeds vaker uit naar social media om hun frustraties over jouw webshop en merk te uiten. Dit is een kans die jouw concurrenten niet onbenut zullen laten. Zij zullen gebruik maken van de situatie en zo nieuwe klanten aantrekken. Resultaat: een slechte reputatie, een beschadigd merk. Toon daarom een vriendelijke boodschap tijdens de downtime van jouw shop, dan weet jouw klant dat hij over enkele minuten de webshop weer kan bereiken.

Atomic deployments

Wij werken middels de Continuous Delivery methode. Deze methode is erop gericht om ideeën zo snel en efficiënt mogelijk naar productie te krijgen. Het proces richt zich op het sturen van een continue stroom van nieuwe features naar de productieomgeving. Zero downtime deployment is een onderdeel van deze methode. Bij Vendic maken wij gebruik van atomic deployments. De naam is afgeleid van atomicity , een term dat gebruikt wordt in de database wereld. In de context van deployment betekent het dat als er iets fout gaat tijdens het proces de gehele deployment niet in productie wordt genomen en je shop blijft draaien op de oude goed werkende versie. Dus jouw live website wordt alleen geupdate als de deployment succesvol is uitgevoerd.

Wij hebben deze deployment strategie voor veel van onze Magento 2 klanten uitgerold. Wil jij ook genieten van de voordelen die zero downtime deployment biedt? Neem dan contact met ons op.


contactopnemen

Author