Gebruik de Zoekfunctie voor een conversie boost

The basic conditions for your webshop

One of the most important elements of a webshop are its navigation, filters and search functions. This is the basis for making products findable and offering products online. Thus very important for the conversion and user experience. One of the biggest irritations among webshop visitors is not being able to find products, fast. Within Vendic Elements you are assured of an optimal functioning of the navigation and search function through the use of Elastic Suite. Elastic Suite is based on the search engine Elastic Search with the important addition of technical improvements to the native Magento search. This way the technology stays close to Magento, but the function is focused on conversion optimization. Elastic Suite is fully configurable, so you can achieve the best results and you can make your visitors as easy and comfortable as possible. In this article we zoom in on the search and how it helps to increase conversion.

Zoekfunctie

De zoekfunctie is een onderdeel die veel gebruikt wordt en voor een groot deel bijdraagt aan je omzet. Zo gebruikt 70% van de bezoekers de zoekfunctie en zien we bij een deel van onze klanten dat wanneer de zoekfunctie gebruikt wordt het conversie percentage hoger is. Extra belangrijk dus om de zoekfunctie optimaal in te stellen.

Functie: Products, Categories & Attributes autocomplete

Smile Elastic maakt het mogelijk om tijdens het typen direct zoekresultaten te tonen. Dit kan worden ingesteld door producten, categorieën en attributen te tonen. Vanuit het zoekvenster kan de bezoeker direct zijn relevante zoekresultaat aanklikken. Ook ziet de gebruiker tijdens het typen voorstellen ontstaan, waardoor resultaten sneller getoond worden dan in de traditionele zoekfunctie van Magento

enhanced autocomplete

Het is zelfs mogelijk om de volgorde van producten van zoektermen te bepalen. Elastic Suite is geïntegreerd met de zoektermen rapportage van Magento, waardoor je de producten bij zoektermen op volgorde kunt zetten of uit kunt sluiten. Zo heb jij invloed op de resultaten en kun je relevante producten bij bepaalde zoektermen zelf beheren.

term-merchandiser

Functie: Search optimizers

Met zoek boosters kun je zoekresultaten beïnvloeden. Je kunt op basis van enkele regels bepalen welke producten geboost moeten worden en daardoor vaker getoond worden. Daarbij kun je zelf aangeven of dit geldt voor de Search, Search autocomplete of de Categorien. Dit werkt ook andersom als je wilt dat enkele producten minder vaak getoond worden. Met het boost percentage bepaal je zelf hoeveel invloed dit heeft.

Enkele search boost voorbeelden:

  • Boost nieuwe producten
  • Boost producten met korting
  • Verminder de positie van producten die niet op voorraad zijn
  • Verminder de positie van producten zonder afbeelding
  • Boost producten uit een bepaalde categorie
  • Boost producten van bepaalde merken
  • Boost een specifieke lijst van producten

search optimizers

Met de preview functie kun je zien welke producten voldoen aan jouw regel en geboost zullen worden.

Functie: Synoniemen en zoek relevantie

De meest gebruikte functie bij zoekmachine optimalisatie is het beheer van synoniemen. Er zijn vaak diverse zoekwoorden mogelijk voor een product. Denk aan Women - Woman, TV - Televisie of bijvoorbeeld Haarspray - Haarlak. Om de juiste resultaten te tonen kun je synoniemen invullen.

Met de functie Uitgebreide synoniemen kun je het nog makkelijk maken. Je vult hierbij in welke woorden synoniem zijn voor elkaar en de functie zorgt ervoor dat elk product die hieraan voldoet als synoniem wordt gezien. Bijvoorbeeld de synoniemen Sport - Fitness,gym,running

expansions

Functie: Analytics dashboard

Het analytics dashboard is een waardevolle functie die ervoor zorgt dat je nog meer relevantere resultaten kunt gaan tonen. Je krijgt inzicht in waar bezoekers naar op zoek zijn en waar vraag naar is.

Enkele functies uit het dashboard zijn:

  • Populaire zoektermen
  • Conversion rate per zoekterm
  • Spellingscheck zoektermen, handig voor je synoniemen lijst
  • 0 resultaten zoektermen: handig om te redirecten of toe te voegen aan je assortiment
  • Conversieratio met gebruik van zoekfunctie en zonder

search-analytics

Deze inzichten kun je gebruiken om je zoekresultaten nog relevanten te maken voor de klant. Zo verhoog je de conversie en user experience van jouw webshop. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Elastic Suite, of wil je dat we een blik werpen op de zoekfunctie van jouw webshop? Neem dan contact met ons op.

contact